Motivational Interviewing Tips for Providers

May 17, 2024

Initially developed in the field of substance misuse treatment, motivational interviewing (MI) is a practice that recognizes the importance of coming alongside the person to resolve ambivalence. While reoccurrences are common when managing chronic health conditions like diabetes or hypertension, people experiencing substance use challenges are often held to a different standard. Behavior change is often the focus, but it is just one dimension of motivation. Psychological readiness, self-efficacy, environment and cultural experiences, along with social structures and systems, are other factors that could be explored through the process of MI.

This guide offers an evidence-based approach to having a collaborative dialogue with an individual based on their readiness for change.

Key highlights of the guide include:

  • Questions to ask yourself before you have a conversation with your client
  • Scenarios with listening statements that display empathy and cultural humility
  • Examples of affirming statements
  • Examples of open-ended questions

This project is supported by the Centers for Disease Control and Prevention (CDC) of the U.S. Department of Health and Human Services (HHS) as part of a financial assistance award totaling $1,500,000 with 100% funded by CDC/HHS. The contents are those of the author(s) and do not necessarily represent the official views of, nor an endorsement by, CDC/HHS or the U.S. Government.

Consejos para los proveedores sobre la entrevista motivacional

Desarrollada inicialmente en el campo del tratamiento del uso de sustancias, la entrevista motivacional (IM, en sus siglas en inglés) es una práctica que reconoce la importancia de acompañar a la persona hacia la resolución de la ambivalencia. Mientras que las reincidencias son habituales en el tratamiento de enfermedades crónicas como la diabetes o la hipertensión, a las personas que experimentan problemas de uso de sustancias se les suele imponer un nivel de exigencia diferente. El cambio de conducta es a menudo el elemento central, pero es sólo una de las dimensiones de la motivación. La disposición psicológica, la autoeficacia, el entorno y las experiencias culturales, junto con las estructuras y los sistemas sociales, son otros factores que podrían explorarse a través del proceso de las IMs.

Esta guía ofrece un enfoque basado en la evidencia para mantener un diálogo colaborativo con una persona en función de su disposición al cambio.

Los puntos esenciales de la guía son los siguientes:

  • Preguntas que debes hacerte antes de tener una conversación con tu cliente
  • Escenarios con frases de escucha que demuestren empatía y humildad cultural
  • Ejemplos de frases de afirmación
  • Ejemplos de preguntas abiertas

Este proyecto cuenta con el apoyo de los Centros para el Control y la Prevención de Enfermedades (CDC) del Departamento de Salud y Servicios Humanos (HHS) de EE.UU. como parte de una ayuda financiera concedida por un total de 1.500.000 dólares, financiada al 100% por los CDC/HHS. El contenido es responsabilidad del autor o autores y no representa necesariamente la opinión oficial de los CDC/HHS ni del gobierno de EE.UU., ni cuenta con su respaldo.